Kezdőlap » Mi az online marketing?
mi-az-online-marketing

Mi az online marketing?

Az online (vagy digitális, internetes) marketing nem más, mint az internet segítségével végzett brandépítés, termékek és szolgáltatások értékesítésének tudománya. A használatával a klasszikus és néha különösen költséges offline marketing eszközöket megszégyenítő módon lehet akár sokkal hatásosabb és költséghatékonyabb módon célt érni. Ebben a cikkemben röviden írok arról, hogy mi az online marketing, hogyan működik, miért van szükséged rá, előnyeiről és eszközeiről.

Hogyan működik az online marketing?

Az online marketing különféle online eszközöket használ ahhoz, hogy üzeneteket juttasson el jelenlegi és a potenciális ügyfelek részére. Ezeknek az üzeneteknek a megjelenési formája egész változatos lehet, a puszta szövegen túl az erősebb hatást gyakorló képek és videók is rendelkezésre állnak. Csupán a képzeletünk és bizonyos mértékben az anyagi helyzetünk szabhat határt ezek bevetése során. A közösségi médiákra jellemző egyszerű hírfolyami megjelenéstől kezdve egy egészen komplex, több módot (webhelyeket, e-mailes hírleveleket, közösségi platformokat) és egyéb más csatornákat összehangoltan magában olvasztó stratégiák kivitelezésére is használható.

Ahhoz, hogy a megfelelő online marketing stratégiát válaszd ki, ismerned kell a  vállalkozásod céljait, fel kell mérned a célpiacod és ezen célpiac jellemzőit, szokásait, és a költségekkel is tisztába kell lenned. Az online marketing tervezés szolgáltatásomról a kapcsolódó oldalamon olvashatsz bővebben.

Miért van szükséged az online marketingre?

Ha egyetlen mondattal kellene felelnem, akkor azt mondanám: mert ma már mindenképp szükséges. De gondolom ennél azért több magyarázatra vágysz.

Az okostelefonok és egyéb, internet elérést biztosító eszközök drasztikus mértékű elterjedésével a mindennapi kapcsolattartási és tartalomfogyasztási szokásaink is megváltoztak korosztálytól függetlenül. Kezdünk elpártolni az olyan platformoktól, amikhez nekünk kell igazodnunk és áttérünk azokra, amik hozzánk igazodnak, amelyek interaktívabb élményt biztosítanak. A papíralapú újság elolvasása után nincs lehetőség széles körben megosztani a saját véleményünket vagy másokéval szembesülni, esetleg vitát kezdeményezni, nem úgy mint az online térben.

A változó felhasználási szokások miatt a klasszikus offline marketing csatornák háttérbe szorultak, a tévé-, rádió-, újság-, plakáthirdetések több szempontból is gyengébben teljesíthetnek, mint az online marketing eszközök. 

Az online marketing három előnye

Mik az online marketing előnyei? Kiemelve most három, általam fontosnak vélt előnyt említenék meg, mégpedig a

  1. költségeket,
  2. célcsoport célzást, és a
  3. mérhetőséget.

1. Költségek

Egy kisvállalkozás ritkán engedheti meg magának, hogy a nagy, adott esetben országos eléréssel rendelkező, kereskedelmi (rádió vagy tévé) csatornák műsorszámaik közötti reklámsávban vásároljon magának megjelenési időt. Ellenben az online felületeket való megjelenés költsége töredéke lehet az offline-nak, miközben az elérési számok bizonyos esetben még sokkal jobbak is lehetnek.

2. Célcsoport célzás

A hagyományos marketing nagyjából minden “nyúlra lő”. Igen csekély a lehetőség arra, hogy célcsoportra specifikusan “vadásszunk” vele. Az utcai plakát előtt az óvodástól a nagymamáig bárki elsétálhat, de nincs olyan termék vagy szolgáltatás, aki mind a kettőt ugyanakkora hatásfokkal képes megszólítani. Persze ha te tudod, hogy a terméked, amit kínálsz az 50-es női korosztálynak való, akkor bérelhetsz idősávot abban a reklámblokkban, amikor a tévécsatorna az éppen felkapott török szappanoperát sugározza. De ez még mindig nem az a tűpontos célzás, mint ami az online hirdetéssel elérhető.

3. Mérhetőség

A klasszikus marketing eszközök bevetése esetén (tévében, újság hasábjain megjelenő reklám) komoly gondot jelent azok eredményességének megmérése, nem lehet egyértelműen tisztázni, hogy pontosan mennyi vásárlót generálnak. Egy online hirdetés során viszont minden érdeklődői tevékenység számszerűsíthető rendkívül gyorsan, akár valós időben és ezek bizony kincset érő adatok.

Mindenkinek való az online marketing?

De még mennyire! Volt idő, amikor a jó vállalkozásnak nem kellett cégér sem, nemhogy reklám, de a mai turbó fokozaton pörgő világunkban viszont inkább az a jellemző, hogy aki kimarad, az bizony le is marad.

Vizsgáld meg a saját szokásaidat! Hányszor fordult veled elő, hogy álltál az üzletben, hogy vásárolj magadnak valamit és a kívánt termék minél drágább volt annál gyorsabban nyúltál a mobilod után. Rákerestél a Google-lel, biztos, ami biztos alapon, hátha máshol olcsóbban juthatnál hozzá vagy éppen a vásárlói vélemények fúrták az oldalad, mit is írnak róla.

Az eladó szerint ez a valaha volt legjobb vasaló, de te vetsz egy pillantást a termék oldalára, ahol viszont egy tucat kiábrándult vevő lesújtó véleménnyel nyilatkozik róla. Persze, hogy nem veszed meg! 

Ez bizony ma már nem csak termékekkel, de bizony a szolgáltatásokkal is így van. Milyen minőséget kínál a hotel, ahol a nyaralásom idején kívánok megszállni? Vajon megbízható a kőműves, akit felfogadok, vagy csak épp annyira jó, mint Mekk Elek? 

Néhány kattintásnyi energia befektetéssel jár a szolgáltatások és termékek összehasonlítása. Ez az internetet megelőző időkben szinte elképzelhetetlen volt, hiszen elképesztő munkát jelentett volna, nem véletlenül nem csinálták az emberek. Ma már bárki élhet vele és él is vele.

Legyen akármilyen kicsi is a vállalkozásod ajánlott az online megjelenés, nemcsak az ügyfélszám felduzzasztása miatt, hanem mert ezzel azt is üzeneted, hogy hahó én tudom tartani a tempót, én nem maradok ki, merem magamat megmérettetni és a konkurenciával összehasonlítani.

Milyen online marketing eszközöket használhatsz?

Fentebb kitárgyaltuk, hogy az offline marketing a nyomtatott és sugárzott hirdetések útján próbálja megszólítani a közönséget, több-kevesebb sikerrel, de most akkor térjünk rá, hogy az online marketing miket is kínál számodra az ideális ügyféled elérésére.

Ne feledd, a listán szereplők közül nem csak egyet vethetsz be a sikered érdekében, hanem akár az összeset is.

Lássunk párat a teljesség igénye nélkül:

  1. Weboldal
  2. Tartalommarketing (content marketing)
  3. Közösségi média (social media)
  4. Email marketing
  5. Videó marketing
  6. PPC, vagyis online hirdetések
  7. SEO és SEM
  8. Affiliate marketing

1. Weboldal

Minden online marketing bázisa. Ha még nincs saját, céges weboldalad, javasolt az elkészítése. Mert ez biztosan a tiéd, efelett te rendelkezel, ellentétben a közösségi fiókodat nem te birtoklod. A Facebook fiókodat nem csak úgy veszítheted el, hogy valaki feltöri, hanem a Meta is dönthet úgy, hogy megsértetted a felhasználói előírásokat és egyszerűen törlik a profilodat és akkor ezzel együtt ugrik a megélhetésed, az ott felépített vállalkozásod is. 

A saját weboldaladdal ez nem történhet meg, te gyakorolsz felette minden kontrollt, ezen felül pedig a különféle marketing kampányok végrehajtásához szükséges felületeként üzemel, úgy képviseli a márkádat, termékedet, szolgáltatásaidat, ahogy azt te szeretnéd. Lényeges, hogy gyorsnak, funkcionálisnak, könnyen használhatónak és kimagaslóan mobilbarátnak kell lennie, lévén ma már a tartalomfogyasztás nagyobb része mobileszközökön történik. A WordPress weboldal készítésről bővebben ezen az oldalamon olvashatsz.

2. Tartalommarketing

A tartalommarketing a marketing talán legbarátságosabb arca. Sokan azért “fáznak” a marketingtől, mert az a kialakult laikus vélemény, hogy erőszakos tukmálás. Mindenkire mindent rá akar sózni, azt is ami bizonyítottan nem való. Minden kopasznak fésűt! 

Nos, a tartalommarketing esetében nincs direkt reklám, ajánlás. Ez egy sokkal kifinomultabb, komplexebb és ezzel együtt többletmunkát kívánó marketingtechnika. Lényegében terméket állítasz elő, ami tartalmaz egy másik terméket, aminek az értéke még magasabb és természetesen annak az ára is. Ide tartoznak a blogok, e-könyvek, online tanfolyamok, infógrafikák, podcastok, webináriumok. Talán ebben az esetben beszélhetünk leginkább tűpontos célközönség bemérésről. Hisz itt nem csupán egy pár soros vagy egy-két képből álló tucat hirdetéssel kívánod megkeresni a potenciális vevőidet, hanem célirányosan, módszeresen szűröd ki az érdeklődők tömegéből és konvertálod át őket a vásárlóiddá. Nagyon-nagyon munkás, relatíve lassú, viszont ezzel erős és visszatérő kuncsaft kört tudsz kialakítani.

3. Közösségi média

A közösségi média platformok üzemeltetői és felhasználói is hamar felismerték mekkora potenciált kínálnak ezek az oldalak reklám szempontból. Ma már szinte minden jelentős vállalat legalább egyet, de inkább többtucat ilyen platformot használ. A Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest és már a TikTok is kikerülhetetlenek, ha valaki komolyan gondolja az online marketinget. Nem csak abban kiválóak, hogy sok embert meg tudnak szólítani viszonylag gyorsan, hanem visszacsatolásra, a felhasználók igényeinek, tevékenységeinek monitorozására is tökéletesen alkalmasak.

Az elsődleges célodnak egy jó online marketing kampány alatt a márkád megismertetése és a széleskörű bizalomépítése kell hogy legyen ezeken a platformokon.

4. Email marketing

Sokan úgy gondolják ma már nem túl hatékony vagy éppen kellően gyors módja az ügyfélszerzésnek az email marketing. Szerencsére ez nincs így. Még mindig töretlen népszerűségű, hiszen az összes módszer közül az ár/érték aránya ennek a legjobb. Relatíve olcsó és mégis jól működik. Fontos, nem keverendő a spam emailekkel, ahol fűt-fát bombáznak egyáltalán nem releváns tartalmakkal. A jó email marketing során a megfelelően összegyűjtött feliratkozók az érdeklődési körüknek tökéletesen megfelelő tartalmakat, megkereséseket kapnak és ez által alakul ki a bizalom, majd történik meg a vevővé konvertálás.

5. Videó marketing

Ha azt mondom, hogy a YouTube a világ egyik legnépszerűbb keresője, akkor biztosan meglepődsz. Elsőre érthető is a reakciód, hiszen ez a platform jellemzően szórakoztató tartalmak megosztására lett kitalálva és nem pedig a Google keresőjének alternatívájaként. Az idő múlásával viszont ez utóbbi szerepet is tökéletesen betölteni látszik. A számos vicces macskás videókon túl ma már rengeteg hasznos termék- és szolgáltatásokat ismertető anyag is lapul a kínálatában. 

Ha egy kép felérhet ezer szóval, akkor elképzelheted egy képek millióiból álló videó mennyi szót válthat ki. A fentebb említett vasalóról unalmas ismertetőt olvasni vagy statikus képeket megnézni nem ugyanaz mintha egy bemutató videót néznél meg róla. 

Szinte már többet kínál egy ilyen videó, mint a fizikai boltban való megtekintés. Hiszen ott nem tudod élőben kipróbálni, jó esetben csak megtekintheted, de működésében nem láthatod. Éppen ezért érthető, hogy miért annyira fontos az online marketingben a videótartalmak készítése. 

A legerősebb hatást ezzel a módszerrel lehet elérni. A YouTube-on túl seregnyi egyéb videómarketingre bevethető platform létezik: Instagram, TikTok, Facebook. A legjobb eredményt akkor érheted el, ha integrálod a videós tartalmaidat a marketingkampányaidba, tartalommarketingedbe vagy éppen a vállalkozásod SEO-jába.

6. PPC, vagyis online hirdetések

A klasszikus fizetett hirdetések egy újfajta megközelítése és online felületekre optimalizált változata a Pay Per Click, azaz PPC magyarul kattintások utáni fizetésként definiálható. Azután fizetsz, hogy hányan kattintanak rá a hirdetésedre, ha a megfelelő kifejezésekre hirdetsz vagy illetve optimalizálod a célcsoportodra. Egy kulcsszó minél keresettebb annál értékesebb és ez bizony felveri a kattintásonként kiszámlázott forintok számát. Így nem árt alaposan utánajárni, hogy mik azok a szavak, amik nem aranyárban mértek, de azért még bőven hoznak konverziót.

Egy jó hatásfokú PPC kampány sok összetevős. A legfontosabb, hogy ismerd a saját vállalkozásod profilját és az potenciális ügyfélkörödet, mert ezzel pontosíthatod, hogy kikhez jussanak el a hirdetéseid. A PPC hirdetések során megadhatsz kor- és demográfiai adatok szerinti célcsoportot is, így a terméked, szolgáltatásod reklámjai csak azoknak jelenjenek meg akik tényleg potenciális ügyfeleid lesznek. Így spórolhatsz sok-sok kattintásnyi pénzt.

A PPC hirdetések közül töretlen népszerűségnek örvend a Google szolgáltatása az Ads (leánykori nevén AdWords). Biztosan te is találkoztál már velük, mert ezek a hirdetések az organikus keresések felett jelennek meg a Google keresőjében. Természetesen más platformok is kínálnak PPC típusú hirdetési szolgáltatást: Facebook, LinkedIn vagy éppen a Pinterest, Tiktok. Mindig a célközönséged fellelhetősége szerint válaszd meg a platformot. A Facebook hirdetéskezelés folyamatáról ezen az oldalon olvashatsz bővebben.

7. SEO és SEM

A SEO keresőoptimalizálást, a SEM keresőmarketinget takar. Abban az esetben, ha már rendelkezel weboldallal, akkor érdemes megfontolnod, hogy a látogatóidon túl a keresőmotorok számára is vonzóvá tedd azt. 

Mint már említettem az emberek többsége mobileszközökről fogyaszt tartalmat és ezt a keresők is tudják így biztos lehetsz benne, hogy a keresések esetében azokat az oldalakat fogja előre sorolni az organikus keresések listájában, akiknek az oldala mobilbarát. 

De ez csupán egyetlen példa a sok közül. Mivel rengeteg szabálynak kell megfelelni ezért rettentően sok munkát igényel egy SEO szempontok szerint felépített weboldal, viszont maximálisan megéri, mert hosszabb távon költséghatékonyabb, mint a PPC típusú hirdetések. 

Úgy kerülhetsz a keresőmotorok találati listájának első oldalára, hogy nem fizetsz plusz pénzt reklámokra. Jól hangzik nem? Viszont az a rossz hírem, hogy amit nem pénzzel azt munkával és idővel kell megfizetned. Hátránya a PPC-vel szemben, a többletmunkán túl, hogy azonnali hatást nem érhetsz el vele. Jó esetben is több hónapot kell várnod a felfutásra és a látható eredményekre.

8. Affiliate marketing

Ma a legelterjedtebb módja az affiliate marketingnek az, ha megkeresel valakit, például egy influenszert, akit relatíve nagy embertömeg követ az online felületein és a szolgáltatásod, terméked hirdetéséért cserébe, minden általa hozott új ügyfél után jutalékot fizetsz neki. Természetesen más vállalkozókkal is megállapodhatsz kölcsönös ügyfélszerzésről és egymás szolgáltatásait ajánlhatjátok a vevőkörötöknek. Értelemszerűen akkor működik ez igazán jól, ha a termékeitek, szolgáltatásaitok egymásra épülnek és nem konkurálnak egymással.

Hogyan használd az online marketinget?

Úgy gondolom, hogy mire végig olvastad ezt a cikkemet, nagyjából képbe kerültél már, hogy mi az az online marketing, milyen lehetséges eszközöket használhatsz a kivitelezéséhez a vállalkozásodban. Fentiek külön-külön ismerete azonban még nem elég a hatékony működtetéshez, rendszerben kell használnod őket. 

A tervezés, majd a megvalósítás lépései más és más lehet a vállalkozásokban, de az alapok mindig ugyanazok. A hatékony és sikeres eredményért a következő kérdéseket mindig meg kell tudni válaszolnod:

  • Mik a céljaid? 
  • Ki, kik a célcsoportod?
  • Milyen eszközöket és csatornákat használsz majd az elérésükhöz?
  • Mekkora büdzsét szánsz ezek használatára?   
  • Milyen lépésekben valósítod meg a tervet?
  • Hogyan fogsz mérni hatékonyságot?

Bármilyen egyszerűnek tűnik a fenti feladat, a probléma mégis az, hogy egy marketingstratégia kialakítása és kivitelezése hatalmas feladat, és sokszor túl nagy falat egy cégtulajdonos számára.

Mi akkor a megoldás? Vagy megpróbálod magad, vagy ezt bízd inkább szakemberre!

Az online marketing tervezés szolgáltatásomról a kapcsolódó oldalamon olvashatsz bővebben.
Mi az online marketing?

Az online (vagy digitális, internetes) marketing nem más, mint az internet segítségével végzett brandépítés, termékek és szolgáltatások értékesítésének tudománya.

Milyen online marketing eszközöket használhatsz?

A vállalkozásod online marketingjében például használhatsz WordPress weboldalt, Woocommerce webáruházat, tartalommarketinget, közösségi média jelenlétet, email marketinget, SEO-t, videómarketinget, affiliate marketinget.

Hogyan használd az online marketinget?

Az online marketing részeinek külön-külön való ismerete nem elég a hatékony működtetéshez, rendszerben kell használni az elemeit. Mindezt megpróbálod saját magad tervezni és kivitelezni, vagy bízd inkább szakemberre!